Maandag 13 November | Tongariro National Park

13 november 2023 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Vandaag hebben we ons weer verplaatst. We zijn om 7:45 uur vertrokken. Een dag met vele stops.

Eerste stop is bij modderbaden, we zitten in thermisch gebied. In deze natuurlijke baden borrelt het modder omhoog en is zeer heet.  Apart schouwspel.

Tweede stop is bij Wai-O-Tapu, thermal wonderland. Hier in dit park kun je rondlopen en kennis maken met thermische activiteit in de aarde die hier aan het oppervlak komt. Wij lopen 2 van de 3 routes. Interessant en bijzonder en het stinkt bovenal. We gaan terug en pakken een koffie.

Derde stop is bij de Lady Knox geiser. Dit is een natuurlijke geiser die ook water spuwt, echter kun je dit niet plannen. Daarom hebben ze hier iets op gevonden, ze gooien een goedje erin en dan zie je de geiser ook spuwen. Mooi gezicht.

Vierde stop is de koffie stop. Lange stop, want het winkeltje was niet echt berekend op zoveel mensen in één keer. We rijden verder naar de plaats Taupo. Hier maken we onze lunchstop van 1,5 uur. We zien nu ook de vulkaan Ruapehu, de hoogste berg van Nieuwe Zeeland, met zijn besneeuwde toppen. Na de lunch maken we nog een stop bij de Haku Falls, waterval.

We maken nog een stop om inkopen te doen. Ontbijt 2x en lunch voor morgen. Wij zijn voornemens de Tongariro Crossing te doen, vertrek 4:45 uur! Hiervoor is eten en water nodig. Dan door naar ons onderkomen in het nationaal park. In the middle of nowhere.

We zien onze kans om de was te doen, dat scheelt weer. Dan moeten we onze kleding laten checken voor de wandeling. Regenjas is verplicht, is deze goed genoeg? Ook mag je geen spijkerbroek aan. Tot slot de schoenen, moeten voorzien van goed profiel. We komen door alle checks. Morgen zien we of het doorgaat. Er komt een regenfront aan en wind, dus er is een kans dat we morgen te horen krijgen dat het niet doorgaat.

Vanavond lekker op de kamer, rusten, op naar het avontuur van morgen. We zijn erg benieuwd en we hopen eerlijk gezegd toch stiekem op een zonnig ochtend. Het is namelijk de mooiste wandeling van de wereld.