Dinsdag 14 November | De Tongariro Alpine Crossing

14 november 2023 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Vandaag staat de mooiste wandeling van de wereld op het programma. Het is al dagen onzeker of deze doorgaat in verband met het weer. Er wordt besloten, als we gaan, dan gaan we om 4:45 uur.

Gisteravond hebben we een check gehad op de kleding en schoenen. Na vandaag snappen we waarom dit zo aangepakt wordt. We staan om 4:00 uur op en maken ons klaar om te gaan. Onze taxichauffeur is er op tijd en we gaan lopen. Er wordt vanaf 10:00 uur hardere wind verwacht en vanaf 11:00 uur regen. Vroeg gaan, dan moeten we tijdig de top over zijn.

We rijden naar de start in het donker, heb begint langzaam te dagen. We lopen om 5:15 uur weg, het avontuur gaat beginnen. We hebben 4 lagen aan en daaroverheen de regenjas. We snappen ook waarom, het is koud.

We starten, we weten dat er twee zware klimmen inzitten. Het eerste deel is makkelijk, mooie opwarmer. Ingeborg heef hoge nood, er zijn toiletten onderweg, maar waar precies dat weten we niet. Dus de vulkaan iets vruchtbaarder gemaakt, en ja hoor 10 minuten later toiletten. We gaan aan de eerste klim beginnen. Voor Ingeborg is het direct pitting, de hartslag gaat fors omhoog. We doen rustig aan en Ingeborg vindt haar ritme. De eerste klim valt mee, traptreden dus je stijgt snel.

Dan een vlak stuk, we lopen door een crater, de wind trekt aan en is bitter koud. Er wordt gesproken over gevoelstemperatuur van -5 graden. We zien de tweede klim al voor ons, deze wordt pittiger en steiler. We weten dat het hierna makkelijker wordt. Rustig aan klimmen we omhoog en waait hier als een dolle, windkracht 6 a 7. Best wel angstaanjagend.

We komen boven op de top en het is schitterend, echter waait het hier nog steeds een storm. Paar foto’s en door. Vanaf hier is het naar beneden. We komen nog langs mooie meren en zien aparte kleuren in de vulkaan wand. Het is lang en ver naar beneden. Er is een pick up om 12:30 uur en 13:30 uur. De laatste pakken wij. We hebben er 8 uur over gedaan.

In het motel douchen we en gaan we liggen. Rond half zes eruit. We pakken de koffers opnieuw in en dan is het om 19:00 uur eten. Op de lodge wordt lasagna gemaakt, lekker na zo een wandeling. Dan gaan we er vroeg in. Een reisdag naar Napier. We zijn benieuwd wat deze plaats ons weer gaat brengen.

De Tongariro Alpine Crossing hebben wij gedaan. Dat pakt niemand ons meer af.