Dinsdag 21 November | Frans Josef

21 november 2023 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Vandaag om 6:40 uur opgestaan. Eten was gisteren gezellig, alleen Ingeborg is zieker geworden. We kregen nog een heel pillendoos aangeboden door Marike. Baat het niet dan schaadt het niet. Echter de nacht verloopt niet lekker. Voor ons gevoel niet veel geslapen.

Na het douchen is het ontbijten en de spullen inpakken. We vertrekken om 08:00 uur. Na een half uur eerste stop in Hokitika, een dorp wat bekend staat om Jade delvingen en waar ze mooi sieraden van maken. Er is nog niks open, dus maken we een wandeling door het dorp, wat aan de kust ligt. Dan kunnen we de winkeltjes in. We laten ons niet verleiden tot een aankoop, want dat Jade is beste wel duur. Dan koffie en om 10:00 uur trekken we verder.

Na nog een toiletstop zijn we om 12:15 uur in Franz Josef. Hier eten we eerst wat en wachten dan tot 13:00 uur. We melden ons aan voor de helikoptervlucht en landing op de Glacier gletsjer. Rond 13:20 uur stijgen we op, we zitten met Annemarie en Lena in de helicopter. Een fantastische ervaring en schitterend uitzicht op de bergen en de Glacier gletsjer. We landen ook op de gletsjer en staan tot onze enkels in de sneeuw/ijs. Onwerkelijk gevoel, maar we staan er echt. Na een goed half uur zijn we terug en een hele mooie ervaring rijker.

We drinken een bakkie en wachten tot de rest van de groep er is en zijn lekker om 16:15 uur bij het motel op een mooi park. We laten Pizza komen vanavond, dus we hoeven nergens meer naar toe. Ook wel even lekker zo. We zetten de wasmachine aan en gaan lekker relaxen.

Morgen trekken we nog verder naar het zuiden. Vertrek is om 08:00 uur. Dat is pas morgen.